Русский
!

Presentations

On ontogenetic thinking as a factor in the transformation of higher education

Karyakin Yu.V.

Tomsk Polytechnic University. art-39-1@yandex.ru

We turn to the results of the study of knowledge in the educational process of higher education, comprehended in the synthetic paradigm of three principles: in the natural-scientific vision of the phenomenon of EDUCATION, in its metaphysical interpretation and in the Christian tradition. The updated results are the product of education studies under specific process observation conditions [1]. The specifics of the observation are in the systematically organized support of the technological training cycle, which includes the phases of design, execution and analysis;

• The design phase included the following operations: conceptual and element-by-element structuring of educational material, development and formation of a complex of means for controlling students' cognitive activities based on automated feedback and preparation of documentary means for analyzing the results of the educational session;

• Фаза исполнения включала: оперативное управление познавательной деятельностью студентов на основе диагностического тестирования, формирование протоколов взаимодействия лектора с аудиторией, ориентированных на индивидуальные корректирующие задания и руководство групповыми практическими занятиями;

• Фаза анализа проведённого занятия выполнялась на основе документа Протокол занятия, содержащего результаты учебных действий студентов и управляющих действий преподавателя.

В ходе исследований данные наблюдения обрабатывались, публиковались обобщения и выводы в концепциях педагогики, психологии и кибернетики, но концептуально и методологически продолжается их осмысливание в аспектах более широкого видения, сопоставления с иными ракурсами описания познания, в частности, в аспектах метафизического и религиозного воззрений.

Literature

1. Agranovich B. Cybernetics and lecture - a unique experiment in engineering education/B. Agranovich, Yu. Karjakin, A. Rudachenko//Alma mater: Bulletin of Higher Education/editor O. Dolzhenko; - 2005. – N8. - S.16-20.

Presentation

© 2004 Designed by Lyceum of Informational Technologies №1533